-
Research Notes Hildebrand Monument
Verslag van en beschrijvingen over de opstelling van de Beelden van het Hildebrandmonument in de Kasteeltuin van kasteel 't Nijenhuis. fotografie: Jos Fielmich, Haarlem., druk: Drukkerij Sono b.v., Heino -
Research Notes Hildebrand Monument
-
Research Notes Hildebrand Monument
-
Research Notes Hildebrand Monument
-
Research Notes Hildebrand Monument
-
Hildebrand Monument Kasteel Het Nijenhuis Heino Fundatie 1994
-
Postcard, Kasteel Het Nijenhuis,1994
-
Postcard, Kasteel Het Nijenhuis,1994
-
Plattegrond
Plattegrond van de achtkantige fontein met de acht beelden van Jan Bronner in Haarlem -
Uitnodiging
Uitnodiging voor de onthulling van de Hildebrand monumenten op vrijdag 1 juni 1962. -
Verslag van beeldententoonstelling Een beeld van Bronner
De beeldententoonstelling Een beeld van Bronner werd georganiseerd ter gelegenheid van Jan Bronners negentigste verjaardag in de Hallen, Haarlem. Het document legt de opening van de expositie vast dat plaatsvond op 24 december 1971, Bronners verjaardag. -
Verslag van beeldententoonstelling Een beeld van Bronner
Hildebrandmonument (Grandmother Kegge)
Jan Bronner
Hildebrandmonument (Grandmother Kegge)
Onlangs ontving museum Beelden aan Zee van een particulier ten geschenke het bronzen beeld Grootmoeder Kegge (1948, brons, 120x60x50 cm) van de hand van de legendarische beeldhouwer Jan Bronner (1881 – 1972). Alhoewel de West-Friese Bronner een geboren eenling en een regelrechte dwarskop was, kan hij toch, met collega’s als Krop, Rädecker en Polet, worden gerekend tot de generatie beeldhouwers die zich in dienst stelde van de architecten van de Amsterdamse School, de expressionistisch beweging van gemeenschapskunst die de toon aangaf in het interbellum. Bronner staat enigszins apart omdat zijn oeuvre beperkt is gebleven tot één hoofdwerk waaraan hij zijn leven lang heeft gewerkt. Daarnaast gaf hij al zijn energie aan het onderwijs van jonge beeldhouwers gedurende zijn ruim veertigjarig professoraat aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Bronners hoofdwerk is een groep van negen autonome beelden die in het architectonisch verband van een fonteinbassin is gebracht. Die fontein was bestemd voor de Haarlemmer Hout en bracht hulde aan de schrijver Nicolaas Beets die in 1839, onder zijn pseudoniem ‘Hildebrand’, zijn Camera Obscura heeft geschreven, een treffende beschrijving van de bourgeoisie van die tijd in evenzoveel hoofdstukken – acht - als het aantal beelden dat Bronner voor de fontein hakte. Het negende beeld stelt de figuur van Hildebrand voor die op afstand zijn literaire creaties beschouwt. De Grootmoeder Kegge is de meest ‘architectonische’ en misschien wel bijzonderste van de groep omdat het zo mooi de plastische idealen van Bronner verbeeldt. Bronner bewonderde de toegepaste sculptuur van de middeleeuwse Franse kathedralen en de Indische tempels en hij werkte in een tijd dat de beeldhouwkunst zich meer en meer emancipeerde van ambacht tot autonome richting van beeldende kunst. Bronner kreeg de opdracht in 1914, leverde zijn fontein af in 1948 waarop het in 1962 werd onthuld. In 1983 werd het origineel vervangen door een kopie in kunststeen. Sinds 1990 is het origineel geplaatst in de tuin van kasteel Het Nijenhuis in Heino alwaar het gezelschap heeft van enige tientallen bruiklenen uit de collectie van BAZ. Bronner hakte zijn fonteinbeelden in Franse kalksteen, naar voorbeeld van gipsmodellen waarvan later bronsgietsels in kleine edities zijn gegoten. Het exemplaar dat BAZ heeft gekregen, stond decennialang voor het huis Oud-Over in Loenen aan de Vecht, woonhuis van de beeldhouwers Bertus Sondaar en Ton Sondaar-Dobbelmann die elkaar in de klas van Bronner hadden leren kennen.
Documentatie
Publicaties
De bibliotheek is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op maandag op afspraak (mail de bibliothecaris op vanbroekhuizen@sculptuurinstituut.nl)